renuat

در حالی که طبق قراداد اولیه میان شرکت خودروسازی رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) مقرر شده بود سایت بن رو واقع در شهرستان ساوه به خودروساز فرانسوی واگذار گردد اما اکنون پس از کش و قوس های فراوان این واگذاری منتفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چشم انداز 1404 به نقل از اقتصادنیوز، پس از منتفی شدن قراداد واگذاری سایت بن رو به شرکت فرانسوی رنو، اکنون طرفین قراداد یعنی سازمان گسترش و نوسازی کشور و شرکت رنو به دنبال یافتن گزینه ای جایگزین برای همکاری دوجانبه با یکدیگر هستند. از همین روی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی کشور جهت انجام مذاکرات جدید با مسئولان خودروسازی رنو، عازم فرانسه شده است. 

طبق قراردادی که تابستان امسال میان ایدرو و رنو به امضا رسید، بنا شد سایت بن‌رو به‌عنوان آورده این سازمان، به رنو واگذار شود تا خودروساز فرانسوی فعالیت جدید خود را در ایران، در این سایت آغاز کند. بن‌رو که در شهرستان ساوه مستقر است، پیش‌تر میزبان خودرویی به نام فیات سی ینا (متعلق به بخش خصوصی) بود، اما در نهایت سایپا آن را خرید و هم‌اکنون آریو و وانت پراید را در سایت موردنظر به تولید می‌رساند.

در این شرایط، سازمان گسترش قصد داشت به‌واسطه برداشتن بن‌رو در ازای طلبش از سایپا، سهم و آورده خود در قرارداد با رنو را از این مسیر تامین کند. در صورت تحقق این برنامه، ایدرو به‌نوعی با یک تیر دو نشان می‌زد، به نحوی که هم طلب خود از سایپا را صاف می‌کرد و هم تعهدش در قرارداد رنو را به اجرا در می‌آورد.

در نهایت شرایط برای واگذاری بن‌رو به رنو محقق نشد تا حالا سازمان گسترش و خودروساز فرانسوی مجبور شوند گزینه‌ای دیگر را برای اجرای قرارداد مشترک خود در نظر بگیرند. آن‌طور که خبر می‌رسد، سازمان گسترش چند گزینه از جمله «سایت سمنان»، «سایت تبریز»، «سایت گرمسار» و «سایت ساوه» را برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته و گفته می‌شود شانس گرمساری‌ها برای میزبانی از محصولات رنو بیشتر است.

ظاهرا مدیرعامل ایدرو در سفر اخیر خود به فرانسه، موضوع جایگزینی بن‌رو را نیز مطرح کرده و باید دید رنویی‌ها چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت. آنچه مسلم است، با منتفی شدن واگذاری بن‌رو به رنو، بخشی از قرارداد که مرتبط با آورده سازمان گسترش است، تغییراتی را به خود خواهد دید و طبعا اگر رنویی‌ها گزینه‌های جایگزین بن‌رو را نپسندند، آنگاه ایدرو باید فکری به حال تامین نقدینگی جهت انجام تعهد مالی خود (در قرارداد رنو) بکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

یادداشت

  • mirzakhani

    علی میرزاخانی

    رابطه قیمت دلار با ارزش ریال

    آیا نرخ دلار نشانگر ارزش پول ملی است؟ آیا می‌توان گفت که افزایش نرخ دلار باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود؟ یا اینکه کاهش ارزش پول ملی ریشه در جای دیگری دارد که اغلب ناگفته می‌ماند؟ پاسخ به این پرسش‌ها از آن جهت اهمیت دارد که «ارزش پول ملی» مساله‌ای حیثیتی است و چنانچه تعریف غلطی از آن حاکم باشد، سیاست‌ گذاری را به بیراهه خواهد برد.

  • jalalpoor

    محسن جلال پور

    خسارات عدم اصلاح نرخ ارز بر عهده تولید کننده داخلی

    سیاست ناصحیح مدیریت نرخ ارز سابقه‌ای طولانی در اقتصاد ایران دارد. از مسیر اجرای این سیاست ناصحیح ضرر و زیان فراوانی به منافع اقتصادی و غیراقتصادی کشور وارد شده است. زنجیره غلطی که بارها و بارها در طول چهار دهه اخیر تکرار شده و همواره نه تنها منجر به اتلاف و حیف و میل منابع کشور شده که اثر فراوانی بر پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد داشته و بازار را در ابهامی خسارت‌آفرین فرو برده است.

  • ghanbari

    دکتر حمید قنبری

    چرا و چگونه وضعیت موسسات مالی بحرانی شد؟

    بدون تردید بروز مشکل و بحران در نظام بانکی در نتیجه یک اشتباه، به تنهایی پدید نخواهد آمد و مستلزم سلسله اشتباهات به هم پیوسته خواهد بود. با این حال تصمیم داریم علت بروز بحران در موسسات مالی را بررسی کنیم.

  • ghani-nejad

    دکتر موسی غنی نژاد

    مشکلات نیروی کار در بخش دولتی

    عدم بهره وری مناسب نیروی کار در بخش دولتی در مقایسه با بخش خصوصی همواره یکی از معضلات علم اقتصاد بوده است. به اعتقاد کارشناسان اصلی ترین دلیل این امر، نبود نظام انگیزشی مناسب در بخش دولتی در مقایسه با نظام بازار است.

پربحث‌ها

پربیننده‌ها